Komu bude můj produkt nejvíce slušet?

Komu bude můj produkt nejvíce slušet?

Znáte své zákazníky? Jistě víte, kdo u vás nakupuje. A máte připravený web tak, aby se u vás na stránkách cítili dobře? Pojďme se společně podívat, co to je cílová skupina a jak její znalost dopomůže k úspěšnému webu.

V dnešní době je na trhu velké množství různých firem a produktů. A každý den vznikají nové a nové. Již dávno není možné oslovit všechny potenciální zákazníky. A abychom se v tom neztratili, je fajn při propagaci produktu soustředit svou snahu na úzkou cílovou skupinu

Cílovka? Co to je?

Cílová skupina, neboli cílovka, je skupina lidí, kteří mají společné vlastnosti. Mezi základní kritéria při určování cílové skupiny patří geografické umístění, věk, pohlaví, vzdělání a společenské postavení a životní styl. 

V ideálním případě si cílovou skupinu rozmýšlíte ještě před tím, než začnete vyrábět a propagovat produkt. Nicméně není výjimkou, že upravujete cílovou skupinu podle současných potřeb trhu. A na základě znalosti cílové skupiny pak vytváříte marketing. 

Jak poznám svou cílovou skupinu?

Údaje k cílové skupině podložte daty. V prvních fázích si můžete vytvořit předpokládanou cílovou skupinu. Musí však následovat podpora v datech

  • Informace o prodejích a cílové skupině můžete zjistit několika způsoby. Můžete analyzovat konkurenci - zjistěte, na koho míří, čemu dává jejich cílová skupina přednost, hledejte, kde je prostor pro váš produkt. 
  • Další možností je použít nástroj Google Analytics či jiné podobné. Ty na základě dat z webu nebo eshopu získávají informace o návštěvnících a pomáhají sledovat návštěvnost, chování uživatelů a jejich vlastnosti. 
  • V neposlední řadě udělejte průzkum mezi zákazníky. Můžete zpovídat ty, kteří již váš produkt zakoupili. Ale můžete se zaměřit i na možné klienty a dotazovat se na ulici či na sociálních sítích. 

Nikdy nestavte cílovou skupinu pouze na tom, co si myslíte. Vždy použijte dostupné nástroje a své představy si tak ověřte.

Kdo to je persona?

V rámci cílovky si vytvořte personu. Persona je představa ideálního klienta. Cílem je si tuto osobu co nejvíce zkonkretizovat. Pokud jsou vaší cílovou skupinou ženy, persona bude žena. Pokud je lidem ve vaší cílové skupině kolem čtyřiceti let, bude personě 42. Pokud vaší cílové skupině záleží na jistotě, persona bude raději pracovat se známými věcmi a do novinek se moc nepožene. 

Persona určitě bude mít jméno, pravděpodobně i fiktivní podobu. Víme o ní, kde bydlí, co ji zajímá, zda má děti, jaké jsou její oblíbené barvy, jak odpočívá, kde tráví víkendy. A spoustu dalších detailů, které se vám při tvorbě marketingu budou hodit.

Person v rámci cílové skupiny můžete mít více. V lecčem budou různé. Shodují se v tom, že patří do stejné cílovky.

Vždy je třeba myslet na to, že trh se mění. Proto pravidelně ověřujte na datech, zda je vaše persona stále aktuální, či zda si váš produkt začal kupovat odlišný typ lidí.

A co když jsou různí?

V rámci jedné cílové skupiny budete mít jistě také určité segmenty. To jsou menší skupinky lidí, kteří mají společné základní vlastnosti, jsou však v detailech rozdílní. Vaší cílovou skupinou mohou být mladí sportovci. Cílem je, prodávat jim tašky. Vytvořte si segmenty - jiné tašky budou kupovat hokejisté a jiné baletky. Mám tak dva různé segmenty. Oba patří do mladých sportovců, ovšem liší se svými potřebami a pravděpodobně i vkusem a motivací, proč si vaše tašky budou kupovat.

Firma jako cílovka?

Ne každá firma prodává produkty jednotlivým zákazníkům. Některé se zaměřují na jiné podniky. Pokud prodáváte produkt firmám, i tak si vytvořte cílovou skupinu a klidně i následně personu. Hledáte pouze jiné společné prvky. Zaměříte se na obor podnikání, na firemní hodnoty, důvody, proč potřebují váš produkt. Neopomenete také zaměstnance a potíže, které firma řeší. V rámci persony si vytvořte ideální firmu, která bude prezentovat vaši cílovou skupinu. A také, jako v předchozím případě, bude velmi detailní a konkrétní.

Proč potřebuji cílovou skupinu?

Ať už máte svou firmu zavedenou, nebo jste teprve na začátku, jistě potřebujete k propagaci vlastní webové stránky. Už při jejich zakládání, či redesignu, můžete pracovat s cílovou skupinou. Když znáte své zákazníky, můžete si nechat navrhnout web přímo jim na míru. Aby se u vás cítili co nejlépe, aby vám co nejlépe rozuměli. 

Znáte své zákazníky? A co váš web? Jsou na něm vaši klienti jako doma? Nebo by to chtělo změnu?

Promyšlený web - to je OptimWeb.

 

Za výsledky jdeme společně. Ozvěte se!

Potřebujete redesign starého webu či e-shopu? Máte nový webový projekt připravený? Máte ho zatím pouze v hlavě? Neváhejte nás kontaktovat. Rádi s vámi projekt zkonzultujeme a pomůžeme vám nalézt optimální řešení.